Academische studie naar sculptuur van Paris, getekend door Jacobus Ryelandt in 1763. Hij tekende deze studie tijdens het prijskamp van 1763 aan de Academie van Brugge. Ryelandt afkomstig uit Brugge, was toen ingeschreven in de klas naar sculptuur. Hij won de wedstrijd en werd primus van zijn klas. Uit een archiefdocument (SAB, Academie, nr. 43) weten we dat Ryelandt het…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur van Paris, getekend door Jacobus Ryelandt in 1763. Hij tekende deze studie tijdens het prijskamp van 1763 aan de Academie van Brugge. Ryelandt afkomstig uit Brugge, was toen ingeschreven in de klas naar sculptuur. Hij won de wedstrijd en werd primus van zijn klas. Uit een archiefdocument (SAB, Academie, nr. 43) weten we dat Ryelandt het beroep van 'tinnepotgieter' uitoefende en dat hij een zilveren medaille met zilveren agrafe kreeg als prijs in deze wedstrijd. Het onderwerp van deze wedstrijdtekening is de sculptuur van Paris, afgebeeld als herder met een Frygische muts en stok. In zijn rechterhand houdt hij de gouden appel 'voor de mooiste', klaar om uit te reiken aan Hera, Athena of Aphrodite. De naakte jonge herder leunt tegen een boomstronk, waarover een gedrapeerd doek ligt. Het archiefdocument SAB, Academie nr. 19 bevat een lijst van alle beeldhouwwerken waarnaar getekend werd. Hierin wordt de sculptuur omschreven als 'den Paris fransche figure'. Het gaat om een afgietsel van een 'statuette' (N.F. Gillet), bewaard in het Louvre, Parijs. Het afgietsel is vanuit frontaal oogpunt getekend. Het lendendoek en de vormgeving van de sokkel verschillen van de marmeren sculptuur. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool, met hoogsels in wit krijt. Op het tekenpapier werd het onderste deel aan de oorspronkelijke bovenhelft verlijmd. De compositie loopt over beide delen van het papier heen. Na afloop van de wedstrijd werd de naam van de leerling linksonder genoteerd, met de vermelding 'eersten van de classe naer t' plaester'. Ook de andere opschriften verwijzen naar de wedstrijddeelname. Bovenaan is de tekenletter van Ryelandt 'O' op het papier gelijmd. Bij de academiestempel linksboven plaatste directeur Matthias de Visch zijn handtekening. Rechtsboven werd Ryelandts prijs (1) op het tekenpapier genoteerd. Ryelandt maakte nog een tweede studie tijdens het concours: 0016.GRO0019.II.
Lees minder