Academische compositiestudie van Daedalus en Icarus, getekend door Emmanuel Lacroix in 1768. Lacroix studeerde tekenkunst aan de Academie Brugge en nam deel aan het prijskamp van 1768 met deze compositiestudie. Hij was toen wellicht ook ingeschreven in de klas naar model of sculptuur. Voor het concours binnen de compositieklas tekende de leerling het iconografisch programma van het mythologisch verhaal over…
Lees meer
Academische compositiestudie van Daedalus en Icarus, getekend door Emmanuel Lacroix in 1768. Lacroix studeerde tekenkunst aan de Academie Brugge en nam deel aan het prijskamp van 1768 met deze compositiestudie. Hij was toen wellicht ook ingeschreven in de klas naar model of sculptuur. Voor het concours binnen de compositieklas tekende de leerling het iconografisch programma van het mythologisch verhaal over Icarus, meer bepaald het moment waarop de vleugels met riemen aan Icarus' armen bevestigd worden door Daedalus. Linksonder is een kwast en een kookpot afgebeeld met dampende was, waarmee de vleugels werden vastgelijmd. Icarus wijst met zijn ene hand naar boven en met zijn andere hand naar de potten. In de achtergrond is de Egeïsche zee afgebeeld en rechts de toren waaruit ze konden ontsnappen op Kreta. De studie is getekend in zwart krijt of houtskool met hoogsels in wit krijt. De volledige compositie is omkaderd met een enkele lijn in zwart krijt of houtskool. Linksboven ondertekenden directeur Jan Garemijn en assesseur de Schietere de Caprijcke de wedstrijdstudie. Daarnaast is de academiestempel op het papier gedrukt. Rechtsboven is het tekennummer van Lacroix op de omgeplooide hoek geschreven, voor anonieme jurering. De eerste prijs in de compositiewedstrijd werd toen gewonnen door Jacobus Prince (SAB, Academie, nr. 19).
Lees minder