Barok in de Zuidelijke Nederlanden

In de vroege achttiende eeuw sloeg de term 'barok' op de exuberantie van een ruwe, onregelmatig gevormde parel. Vanaf dan ging men er de ideologische beeldtaal mee omschrijven, waarvan het vorstelijk absolutisme, de kerkelijke contrareformatie en het burgerlijk moralisme zich in de zeventiende eeuw bedienden. Deze beeldtaal vinden we terug in de schilder- en beeldhouwkunst, in de architectuur, in muziek en literatuur. Een sterk doorgedreven illusionisme, plechtstatigheid en weelderigheid moeten de toeschouwer van een inhoudelijke boodschap overtuigen. De barok wint aan overtuigingskracht door zich af te zetten tegen het rationalisme van de renaissance. Het uitbeelden van emoties is niet langer een taboe: het realisme doet zijn intrede en zal een tegengewicht bieden voor de traditionele verheven kunsttheorie.
Peter Paul Rubens, Doopsel van Christus
Peter Paul Rubens, Doopsel van Christus, 1604-1605, KMSKA, olieverf op doek, 411 x 675 cm, inventarisnummer 707 - CC0

Thematische collectiepresentaties

Ontdek thematische collectiepresentaties over typisch barokke onderwerpen zoals kunstkamers, bloemstillevens, dierstukken, de contrareformatie, mythologie en de portretkunst.

Artikels

Lees meer over thema's als barokke beeldhouwkunst, de Vlaamse erfenis van Rubens en het schildersvak tijdens de barok.

Bekijk de lijst

Interesse in Barok in de Zuidelijke Nederlanden?

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.