Academische studie naar sculptuur van Apollo Medici, getekend door Carolus Feys in 1784. Feys, afkomstig uit Brugge, nam deel aan het prijskamp van dat jaar, ingeschreven in de klas 'naar het plaester' aan de academie van Brugge. Hij tekende twee studies (zie ook 0016.GRO0083.II) en won de tweede prijs. Voor deze studie werd getekend naar een afgietsel van het marmeren…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur van Apollo Medici, getekend door Carolus Feys in 1784. Feys, afkomstig uit Brugge, nam deel aan het prijskamp van dat jaar, ingeschreven in de klas 'naar het plaester' aan de academie van Brugge. Hij tekende twee studies (zie ook 0016.GRO0083.II) en won de tweede prijs. Voor deze studie werd getekend naar een afgietsel van het marmeren beeldhouwwerk Apollo Medici. Apollo is naakt afgebeeld in contrapost houding met zijn rechterarm gebogen op zijn hoofd en zijn linkerarm rustend op een boomstronk. Aan de stronk hangt zijn pijlenkoker aan een lint, gevuld met pijlen. In zijn linkerhand houdt hij een stokje. Onderin de tekening is een papierstrook aangelijmd waarop de voeten Apollo en een deel van de boomstronk getekend zijn. Het opschrift linksonder vermeldt dat Feys 'secondus' werd in de wedstrijd. Linksboven is de academiestempel gedrukt, met de handtekeningen van secretaris Vande Steene en directeur Paul de Cock. Hier is ook de tekenletter 'M' van Ducq op het papier bevestigd, voor anonieme jurering. Rechtsboven wordt zijn gerangschikte positie (2de) herhaald. De studie is getekend met zwart krijt of houtskool als medium, en gehoogd met wit krijt. In dezelfde wedstrijd werd Joseph Ducq primus (cf. 0016.GRO0007.II).
Lees minder