Academische studie naar sculptuur van Mercurius, getekend door Joannes Zegers in 1778. Zegers maakte deze studie voor de prijswedstrijd aan de Academie Brugge. Hij werd toen eerste in de klas naar plaaster. Er werd getekend naar een afgietsel van de sculptuur 'Mercurius' van Duquesnoy. Het standbeeld van de jonge god is voluit en frontaal afgebeeld. Hij staat in contrapost, steunend…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur van Mercurius, getekend door Joannes Zegers in 1778. Zegers maakte deze studie voor de prijswedstrijd aan de Academie Brugge. Hij werd toen eerste in de klas naar plaaster. Er werd getekend naar een afgietsel van de sculptuur 'Mercurius' van Duquesnoy. Het standbeeld van de jonge god is voluit en frontaal afgebeeld. Hij staat in contrapost, steunend op het linkerbeen. Met gestrekte rechterarm leunt hij op een lage boomstronk. Zijn torso buigt mee. In zijn linkerhand houdt een stokje vast. Hij kijkt naar onder, het gezicht weergegeven in profiel naar links. Er zijn verschillende versies van de sculptuur. Op het afgietsel van de academie ontbreekt de caduceus in de linkerhand van Mercurius. Ook Amor is afwezig aan de voet van de boomstronk. Het afgietsel werd in de academie omschreven als 'de figure staende en met sijn handt leunende op den tronc van een boom' (SAB, Academie, nr. 19). Zegers maakte deze studie in zwart krijt of houtskool, met hoogsels wit krijt. De bladranden van het tekenpapier zijn rondom afgesneden en onderaan is een strook verlijmd waarop de voorstelling werd verdergezet. De toegewezen letter 'R.', waaronder Zegers anoniem tekende, staat linksboven op het verlijmde etiket. In de academiestempel zijn de handtekeningen van secretaris Jan Slock en directeur Paul de Cock te zien. Voor deze wedstrijd maakte Zegers ook een studie naar een buste van Seneca: 0016.GRO0062.II.
Lees minder