De naam van de schilder kan voor verwarring zorgen, maar Adriaen van Utrecht was wel degelijk een Vlaamse schilder actief in Antwerpen. In dit monumentale schilderij wilde hij geen realistisch beeld geven van een viskraam, maar eerder de verscheidenheid en rijkdom tonen die de zee aan voedsel te bieden heeft. Schilderijen met vissen golden bovendien als zinnebeeld voor het element…
Lees meer
De naam van de schilder kan voor verwarring zorgen, maar Adriaen van Utrecht was wel degelijk een Vlaamse schilder actief in Antwerpen. In dit monumentale schilderij wilde hij geen realistisch beeld geven van een viskraam, maar eerder de verscheidenheid en rijkdom tonen die de zee aan voedsel te bieden heeft. Schilderijen met vissen golden bovendien als zinnebeeld voor het element Water. Aan het tafereel voegde Van Utrecht nog een genre-element toe: terwijl de marktkramer met de klant onderhandelt, wordt haar geldbeugel stiekem door een jonge dief afgesneden. De allusies op erotiek en seksualiteit, onder meer in de uitgestalde vissen, maken er een moraliserende voorstelling van, waarin wordt gewaarschuwd voor verblinding door wellust. Destijds sierde het werk de schoorsteen van de keuken van de Sint-Pietersabdij in Gent.
Lees minder