De dood vervolgt de mensenkudde

Public Domain

Kunstenaar / maker

James Ensor (schilder)

Datering

1896

Periode

19de eeuw
Opgejaagd door met zeisen uitgeruste geraamten dromt een kudde mensen door de nauwe straten van een stad. Iedereen schijnt ten prooi te vallen aan de zeisenman, die dreigend boven de menigte zweeft: gezagsdragers, geestelijken, militairen, middenstanders, arbeiders enz. De dood sluipt niet alleen binnen in het pand, waar juist een orgie aan de gang is, maar slaat ook toe bij…
Lees meer
Opgejaagd door met zeisen uitgeruste geraamten dromt een kudde mensen door de nauwe straten van een stad. Iedereen schijnt ten prooi te vallen aan de zeisenman, die dreigend boven de menigte zweeft: gezagsdragers, geestelijken, militairen, middenstanders, arbeiders enz. De dood sluipt niet alleen binnen in het pand, waar juist een orgie aan de gang is, maar slaat ook toe bij de zwangere vrouw rechts op het balkon. Onder een grijnzende ironie zweven bovenaan links en rechts twee groepen die wellicht de hemel en de hel symboliseren. Het skelet krijgt hier in het werk van Ensor voor het eerst een centrale rol toebedeeld. De voorstelling past in een uit de middeleeuwen stammende traditie van de triomf van de dood. Dit thema combineert hij op deze betrekkelijke kleine ets met een overdaad aan Ensoriaanse motieven. De mensenmassa ontleende hij mogelijk aan de steeds weer oplaaiende sociale onrust in de jaren 1880. Het thema van de dood komt vanaf 1887, het jaar waarin zijn vader en grootmoeder stierven, herhaaldelijk in min of meer verhevigde mate terug in het werk van Ensor. De ets komt op enkele details na geheel overeen met de gelijknamige tekening uit 1887 (Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. 2741).
Lees minder

Meer over dit werk

Kenmerken
Kunstenaar / maker James Ensor VIAF RKD Wikidata
Type ets AAT
Categorie prenten AAT
Materiaal
ets op papier (2de staat)
papier AAT
Afmetingen 235 x 175 mm
Locatie In depot
Objectnummer 1998-B-104
Beschrijving
Onderwerp fantastische kunst AAT
Trefwoorden de Dood (als een van de Vier Laatste Dingen) Iconclass, de Dood als skelet Iconclass, menselijk skelet, geraamte Iconclass, (menselijke) schedel Iconclass, doodshoofd, schedel (symbool van de Dood) Iconclass, triomf van de Dood; ‘Trionfo della morte’, ‘Triumphus mortis’, ‘Carro della morte’ (Ripa) Iconclass, opening van het Vierde zegel: de man op het witte paard met een zeis (de Dood) Iconclass, kwelling; 'Tribulatione' (Ripa) Iconclass, angst, vrees, ontzetting; 'Paura', 'Timidità o Timore', 'Timore' (Ripa) Iconclass, wanhoop; 'Disperatione' (Ripa) Iconclass, landbouwwerktuigen: zeis Iconclass, menigte, massa Iconclass, kudde Iconclass, kudde drijven, kuddedrijver Iconclass, vrouw Iconclass, kinderen (eerste graad familierelaties) Iconclass, peuter, kleuter Iconclass, jongen (kind tussen peutertijd en jeugd) Iconclass, meisje (kind tussen peutertijd en jeugd) Iconclass, adolescent, jongeman Iconclass, adolescente, jonge vrouw, juffrouw Iconclass, volwassen man Iconclass, volwassen vrouw Iconclass, zwangere vrouw Iconclass, kussend koppel Iconclass, vlucht, wegrennen; achtervolgen Iconclass, vrouw Iconclass, zonnestralen Iconclass, openbare tuinen, parken Iconclass, weg, smalle straat, steeg Iconclass, drinkgelag, drinkpartij, zwelgpartij, bacchanaal, orgie Iconclass, de duivel of demonen die stervelingen aanvallen Iconclass, duivel(s) en demonen Iconclass, meisjesjaren Iconclass, jeugd, adolescentie, ‘iuventus’; ‘adolescenza’, ‘gioventu’ (Ripa) Iconclass
Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.