De zeven werken van barmhartigheid worden hier voorgesteld. Links, op het voorplan, voor een groot herenhuis: de naakten kleden, de hongerigen spijzen en de dorstigen laven. Rechts, op het middenplan, voor een deur: de vreemdelingen herbergen. Rechts, op het achterplan, voor een vesting: de gevangenen bezoeken. Rechts, op het achterplan, voor een kerk: de zieken verzorgen en de doden begraven…
Lees meer
De zeven werken van barmhartigheid worden hier voorgesteld. Links, op het voorplan, voor een groot herenhuis: de naakten kleden, de hongerigen spijzen en de dorstigen laven. Rechts, op het middenplan, voor een deur: de vreemdelingen herbergen. Rechts, op het achterplan, voor een vesting: de gevangenen bezoeken. Rechts, op het achterplan, voor een kerk: de zieken verzorgen en de doden begraven. Het compositieschema voor dit werk lijkt sterk geïnspireerd door het gelijknamige werk van David II Teniers in het Louvre te Parijs. Volgens de stijlkenmerken, zoals ruwe gezichten met grote starende ogen en harde achtergrondsarchitectuur, kan een toeschrijving aan Gillis van Tilborgh voorgesteld worden. Volgens de kledij van de zitten de man en vrouw vooraan, zou het werk dan gesitueerd moeten worden tegen het einde van de loopbaan van de kunstenaar, in de jaren zeventig van de zeventiende eeuw.
Lees minder