In 1925 kocht Permeke een boot, die hij ‘De Zeeuw’ doopte. Omdat hij heel wat werken had verkocht, kon hij zijn lang gekoesterde droom eindelijk waarmaken. Met zijn boot voer hij op zee en op de binnenvaarten en kanalen in Nederland en België. Het directe contact met het water en de zee inspireerde hem om talrijke marines te schilderen. Er…
Lees meer
In 1925 kocht Permeke een boot, die hij ‘De Zeeuw’ doopte. Omdat hij heel wat werken had verkocht, kon hij zijn lang gekoesterde droom eindelijk waarmaken. Met zijn boot voer hij op zee en op de binnenvaarten en kanalen in Nederland en België. Het directe contact met het water en de zee inspireerde hem om talrijke marines te schilderen. Er ontstonden honderden marines in de jaren twintig. In zijn eerste marines staat de mens nog centraal, later liet hij de mensen weg en schilderde hij nog enkel de zee, in alle mogelijke variaties, bij stormweer en bij windstilte. De stormen beeldde hij dikwijls uit tegen een zeer hoogliggende horizon; voor een kalme zee verlaagde hij de horizon. De kleuren en de lichteffecten koos hij in functie van zijn eigen gemoed.
Zijn signatuur evolueerde mee met het karakter van het werk. Meestal plaatste hij een grote krachtige handtekening links of rechts onderaan in een kleur die in de compositie voorkomt. Wanneer de zee rustig of kalm was, reduceerde hij zijn signatuur tot een klein element.
Lees minder