“De daken van Oostende” stelt een panorama voor over het zuidwesten van de stad gezien uit Ensors’ atelier op de hoek van de Van Iseghemlaan en de Vlaanderenstraat. Zijn penseel beschrijft nauwkeurig de topografie van het stadslandschap. Weinig elementen in het actuele straatbeeld herinneren nog aan het schilderij. Vooraan, niet in beeld, situeren zich de terreinen van de reeds gesloopte…
Lees meer
“De daken van Oostende” stelt een panorama voor over het zuidwesten van de stad gezien uit Ensors’ atelier op de hoek van de Van Iseghemlaan en de Vlaanderenstraat. Zijn penseel beschrijft nauwkeurig de topografie van het stadslandschap. Weinig elementen in het actuele straatbeeld herinneren nog aan het schilderij. Vooraan, niet in beeld, situeren zich de terreinen van de reeds gesloopte oude Koninklijke Stallingen, waarop de Schouwburg weldra zou gebouwd worden. De Schouwburg was in 1905 voltooid en werd in dat jaar ingehuldigd. De Schouwburg werd op haar beurt gesloopt in 1966 en op die plaats verrees het “Europacentrum”. Boven de dakenzee priemt het dak en de nog niet volledig opgebouwde bakstenen toren van de Sint-Jozefkerk. Ensor blikt hier vanuit zijn atelier op de snel veranderende omgeving rond zijn geboortehuis in de Langestraat, de locatie van zijn vroegste jeugd. Hij hernam het zicht uit zijn ateliervenster enkele jaren later, in 1906, kort na het voltooien van de schouwburg. In 1903 maakte Ensor een ets gebaseerd op het schilderij “De daken van Oostende” (Taevernier 120). Zoals gebruikelijk etste hij direct naar het schilderij zodat het resultaat in spiegelbeeld is.
Lees minder