De geknielde met de gestrekte voet

Public Domain

Kunstenaar / maker

George Minne (tekenaar)

Datering

ca. 1898

Periode

19de eeuw
Na een periode van armoede tijdens zijn verblijf in Gent, verhuisde Minne in oktober 1895 naar Brussel. Als beeldhouwer onderging hij tijdens zijn Brusselse periode tot 1899 – het jaar dat hij de stad verliet om zich in Sint-Martens-Latem te vestigen – een belangrijke evolutie. In de eerste jaren ontstonden zowel expressief geboetseerde beelden als meer contemplatieve figuren. Omstreeks 189…
Lees meer
Na een periode van armoede tijdens zijn verblijf in Gent, verhuisde Minne in oktober 1895 naar Brussel. Als beeldhouwer onderging hij tijdens zijn Brusselse periode tot 1899 – het jaar dat hij de stad verliet om zich in Sint-Martens-Latem te vestigen – een belangrijke evolutie. In de eerste jaren ontstonden zowel expressief geboetseerde beelden als meer contemplatieve figuren. Omstreeks 1897 brak een nieuwe, meer klassieke stijlfase aan. De typefiguren van geknielde, treurende of gekwetste figuren uit zijn vroegere oeuvre ondergingen een proces van zuivering en abstrahering. De beelden worden steeds gestileerder en verfijnder. Zo is het lichaam van De geknielde van de fontein, Minnes bekendste beeld waarvan vijf identieke exemplaren rond een waterbekken werden opgesteld, opgebouwd uit een beheerst ritme van rechte of gebogen lijnen en vlakken (inv. 1982-E). De ingetogenheid van de figuur van de geknielde wordt onderlijnd door een subtiel gemodelleerd oppervlak. Het hele beeld vormt een sierlijk en expressief silhouet dat zich uitstekend leent voor de groepering rond een cirkelvormig bekken. Van De geknielde van de fontein bestaan twee versies. De ene toont de geknielde met een gestrekte voet, zoals op de fontein die te zien was in 1899 bij La Libre Esthétique en in 1900 op de Wiener Secession. Van die versie zijn nog slechts enkele exemplaren bekend, en het is deze versie die hier besproken wordt. Met De fontein der geknielden bezit het museum sinds 1982 vijf voorbeelden van de jongeling in de bekendere houding, met de voeten geplooid rond een sokkel die aan de voorzijde licht gebogen is om te passen op de rand van de fontein. Met de beeldengroep bereikte Minne een conclusie van zijn jarenlange zoektocht die te volgen is in de verschillende voorbereidende tekeningen en schetsboeken, waarin hij bepaalde houdingen en combinaties uitprobeerde, en waarin hij elegante figuren, zowel staand als geknield, rond een bekken groepeerde en ze in denkbeeldige architecturale decors opstelde. Met de eerste versie van De geknielde van de fontein en diverse studiebladen (bv. 1982-I-02 & -06 / 1985-M-2-recto & -3-recto / 2007-recto) bezit het museum een reeks werken die de verschillende denkpistes van Minne tijdens het ontwikkelingsproces van De fontein der geknielden illustreren.
Lees minder

Meer over dit werk

Schrijf je in voor de kunst- en erfgoednieuwsbrief van vlaamsekunstcollectie.be en artinflanders.be

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.