Studie nr. III

© SABAM Belgium 2023

Kunstenaar / maker

Georges Vantongerloo

Datering

1920

Periode

20ste eeuw
In november 1918 ondertekende Georges Vantongerloo als enige Belgische kunstenaar het manifest van De Stijl, naast onder meer Piet Mondriaan en Theo van Doesburg. Meer dan Mondriaan, die vaak primaire kleuren gebruikte – blauw, rood, geel –, introduceerde Vantongerloo secundaire kleuren in zijn geschilderde werk. Het schilderij Studie nr. III is een van de vroegste voorbeelden daarvan. Het illustreert zijn…
Lees meer
In november 1918 ondertekende Georges Vantongerloo als enige Belgische kunstenaar het manifest van De Stijl, naast onder meer Piet Mondriaan en Theo van Doesburg. Meer dan Mondriaan, die vaak primaire kleuren gebruikte – blauw, rood, geel –, introduceerde Vantongerloo secundaire kleuren in zijn geschilderde werk. Het schilderij Studie nr. III is een van de vroegste voorbeelden daarvan. Het illustreert zijn kleurentheorie, waarin hij zeven hoofdkleuren vastlegde: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. Daarnaast onderscheidde hij vijf overgangs-kleuren, met name oranjerood, oranjegeel, blauwgroen, indigoblauw en indigoviolet. Samen maken dat twaalf kleuren, waarmee Vantongerloo zijn kleurenpalet deed aansluiten met het twaalftoonstelsel in de muziek. Het schilderij heeft het kenmerk van een experiment, waarin de door Vantongerloo ontwikkelde kleurentheorie in de praktijk is omgezet.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.