Pentekening gemaakt door Pieter Goddyn, grijs gewassen en ingekleurd met aquarel. De voorstelling toont het moment waarop de Griek Sinon voor de Trojaanse koning Priamus wordt gebracht, geflankeerd door twee zijden van een medaille. Priamus zit onder enkele bomen met zijn scepter in de rechterhand. Twee generaals staan achter hem. Rechts wordt Sinon begeleid door vier herders met een frygische…
Lees meer
Pentekening gemaakt door Pieter Goddyn, grijs gewassen en ingekleurd met aquarel. De voorstelling toont het moment waarop de Griek Sinon voor de Trojaanse koning Priamus wordt gebracht, geflankeerd door twee zijden van een medaille. Priamus zit onder enkele bomen met zijn scepter in de rechterhand. Twee generaals staan achter hem. Rechts wordt Sinon begeleid door vier herders met een frygische muts. Op de achtergrond staat het paard van Troje, te zien voor de stad. De aantekeningen onderaan geven aan dat Goddyn deze tekening maakte naar het schilderij waarmee hij in 1782 de eerste prijs van een wedstrijd aan de Academie van Parma won. Het opgelegde thema hiervoor was deze scène uit de ‘Aeneis’ van Vergilius. Goddyn ontving voor zijn winst een gouden medaille uit de handen van de vorst van het hertogdom. Dat deze scène geflankeerd is door twee zijden van een medaille, is dus wellicht geen toeval. Links zien we een portret van hertog Ferdinand van Bourbon-Parma, terwijl de keerzijde van de penning rechts een scène bevat die door de oudheid geïnspireerd lijkt te zijn. Het Latijnse opschrift rondom dit tafereel is eveneens uit de ‘Aeneis’ geplukt. Uit het jaartal onderaan kunnen we afleiden dat deze penning in 1780 geslagen werd te Parma. Uit onderzoek blijkt dat het om een bestaande en zeldzame medaille gaat. Misschien is beeldde Goddyn wel de medaille af die hij gewonnen had? De tekening is op karton verlijmd en omkaderd met pen in zwarte inkt. Ook werd een kader in groene kleur toegevoegd en een fijn kader met vergulde stroken.
Lees minder