Dit merkwaardige drieluik is opgebouwd als een beeldverhaal in een volkse, levendige stijl. Op het middenpaneel spreekt Christus, gezeten op een berg, het volk toe. Het gaat hier om de zogenaamde Bergrede waarin Christus De acht zaligheden predikt. De zijluiken zijn verdeeld in telkens drie taferelen, het onderste register van het middenpaneel in twee. Elk tafereel verbeeldt een van de…
Lees meer
Dit merkwaardige drieluik is opgebouwd als een beeldverhaal in een volkse, levendige stijl. Op het middenpaneel spreekt Christus, gezeten op een berg, het volk toe. Het gaat hier om de zogenaamde Bergrede waarin Christus De acht zaligheden predikt. De zijluiken zijn verdeeld in telkens drie taferelen, het onderste register van het middenpaneel in twee. Elk tafereel verbeeldt een van de acht zaligheden. Het geheel is gevat in een fijne, beschilderde omlijsting. Tekst-banden en inscripties in het Nederlands verduidelijken iedere voorstelling. Mede onder invloed van de reformatie was een vertaling van Bijbelteksten naar de volkstaal in de zestiende eeuw ook in katholieke kringen gebruikelijk. Het drieluik is afkomstig uit de voormalige kerk van de geschoeide karmelieten in Gent. De kunstschatten van het klooster en van de kerk werden tijdens de eerste beeldenstorm in 1566 verwoest. Het drieluik met de acht zaligheden is dus vermoedelijk na die datum besteld. Op de achterkant van de zijluiken zijn de wapenschilden van Antoon van Hille en zijn vrouw Martine van Zevecote te zien. Vermoedelijk waren zij de opdrachtgevers. Antoon van Hille was rechter-commissaris in Gent en stond bekend als een overtuigd tegenstander van de reformatie.
Lees minder