Op dit, vermoedelijk Antwerpse schilderij, zien we hoe Jozef van Arimatea en Nikodemus het ontzielde lichaam van Christus in het graf leggen. Jozef draagt het lichaam bij de schouders. Nikodemus, opvallend gekleed in een mantel van goudbrokaat, houdt de lijkwade vast waarin Christus gewikkeld is. Links achter hem zien we Maria Magdalena met de zalfpot in haar hand. Johannes de…
Lees meer
Op dit, vermoedelijk Antwerpse schilderij, zien we hoe Jozef van Arimatea en Nikodemus het ontzielde lichaam van Christus in het graf leggen. Jozef draagt het lichaam bij de schouders. Nikodemus, opvallend gekleed in een mantel van goudbrokaat, houdt de lijkwade vast waarin Christus gewikkeld is. Links achter hem zien we Maria Magdalena met de zalfpot in haar hand. Johannes de Evangelist staat Maria, de moeder van Jezus, troostend ter zijde. De compositie van deze graflegging gaat terug op een houtsnede uit de Kleine Passie van Albrecht Dürer. Deze meester dankt zijn noodnaam aan een schilderij met de voorstelling van Maria Magdalena uit de voormalige verzameling van markies Giovanni Battista Mansi, nu in het bezit van de Gemäldegalerie in Berlijn. Er zijn aanwijzingen dat achter deze noodnaam Willem Meulenbroec schuilgaat. Hij is in 1501 vermeld in de registers van de Antwerpse schildersgilde als een leerling van Quinten Metsys. Kenmerkend voor zijn stijl is het verfijnde detailrealisme, het sobere coloriet en de serene houding van de figuren.
Lees minder