Joseph Benoît Suvée exploreerde niet enkel de mogelijkheden van krijt als medium maar tekende ook met inkt. Deze pentekening bevat veel dynamiek in de compositie en toont spectaculaire effecten tussen licht en donker. Hiervoor gebruikt Suvée bruine inkt met wassingen in bruin. De hoogsels ontstaan door toetsen witte gouache toe te voegen. Het onderwerp van de Heilige Sebastiaan vormt hier…
Lees meer
Joseph Benoît Suvée exploreerde niet enkel de mogelijkheden van krijt als medium maar tekende ook met inkt. Deze pentekening bevat veel dynamiek in de compositie en toont spectaculaire effecten tussen licht en donker. Hiervoor gebruikt Suvée bruine inkt met wassingen in bruin. De hoogsels ontstaan door toetsen witte gouache toe te voegen. Het onderwerp van de Heilige Sebastiaan vormt hier een dankbaar excuus om een naakt uit te beelden. In 1777 zal Suvée het thema terug opnemen om een schilderij te creëren dat als ‘envoi de pensionnaire’ van Rome naar Parijs gestuurd wordt ter beoordeling van de jury van de academie. Dat werk zal uiteindelijk als voorbeeld gediend hebben voor de Heilige Sebastiaan, geschilderd door zijn leerling Augustin van den Berghe (0000.GRO0131.I).
Lees minder