Portret van Joseph Benoît Suvée

Auteursrechtelijke bescherming niet bepaald

Kunstenaar(s) / maker(s)

anoniem
,
Marie Gabrielle Capet

Datering

circa 1799 - circa 1801

Periodes

18de eeuw, 19de eeuw

Collectie

Musea Brugge
Portret van een man, zittend voorgesteld, naar links. De kalende man draagt een lange blauwe overjas en een beige broek. Op zijn schoot ligt een tekenmap met enkele bladen papier. In zijn rechterhand houdt hij een penseel vast. De voorgestelde kunstenaar is vermoedelijk Joseph Benoît Suvée. Bij aankoop werd dit schilderijtje toegeschreven aan Joseph Benoît Suvée. Momenteel wordt ervan uitgegaan…
Lees meer
Portret van een man, zittend voorgesteld, naar links. De kalende man draagt een lange blauwe overjas en een beige broek. Op zijn schoot ligt een tekenmap met enkele bladen papier. In zijn rechterhand houdt hij een penseel vast. De voorgestelde kunstenaar is vermoedelijk Joseph Benoît Suvée. Bij aankoop werd dit schilderijtje toegeschreven aan Joseph Benoît Suvée. Momenteel wordt ervan uitgegaan dat dit werk het portret voorstelt van Suvée net vóór zijn vertrek naar Rome in 1801 en dat het geschilderd zou zijn door een vrouwelijke kunstenares. In de catalogi van de Parijse Salons komen immers twee kunstenaressen voor die een miniatuurportret van Suvée tentoonstelden in de jaren 1799 en 1801. Het gaat hier meer specifiek om Marie Gabrielle Capet (leerlinge van Adélaïde Labille-Guiard) en Henriëtte Césarine Flore Davin-Mirvault (leerlinge van Suvée en David). Materiaaltechnisch onderzoek wees uit dat er ivoorblad is gebruikt onder het hoofd en de handen van de geportretteerde, wat een toeschrijving aan Capet kan bekrachtigen.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.