James Ensor is blijkbaar niet ongevoelig voor de patriottistische retoriek van de 19e eeuw en zal zoals vele andere schilders verschillende nationalistische thema’s behandelen. Zijn portret van Filips II in de hel dateert van 1891, de ets van 1893. Ensor verduidelijkt met de ondertitel dat het een auto-da-fé betreft, een plechtige terechtstelling van ketters door de Spaanse inquisitie. Hij tekent…
Lees meer
James Ensor is blijkbaar niet ongevoelig voor de patriottistische retoriek van de 19e eeuw en zal zoals vele andere schilders verschillende nationalistische thema’s behandelen. Zijn portret van Filips II in de hel dateert van 1891, de ets van 1893. Ensor verduidelijkt met de ondertitel dat het een auto-da-fé betreft, een plechtige terechtstelling van ketters door de Spaanse inquisitie. Hij tekent dergelijke gebeurtenis zoals die in de 19e eeuw beschreven werd: ketters in een grijze linnen tuniek, met op hun hoofd een kartonnen punthoed, worden naar de brandstapel geleid. Hun kledingstukken werden versierd met demonen en vlammen.
Lees minder