Met dit imaginaire gezicht op een oosters aandoende stad vol beelden, tempels en trappen, sluit Ensor aan bij de traditie van het romantische stadspanorama, waarin de belangstelling voor het exotische, het theatrale en het grootse samengaan. Als voorbeeld diende misschien “Betheshazzar’s Feast” van de Britse schilder John Martin, specialist in dit genre. Dit werk staat gereproduceerd in het boek La…
Lees meer
Met dit imaginaire gezicht op een oosters aandoende stad vol beelden, tempels en trappen, sluit Ensor aan bij de traditie van het romantische stadspanorama, waarin de belangstelling voor het exotische, het theatrale en het grootse samengaan. Als voorbeeld diende misschien “Betheshazzar’s Feast” van de Britse schilder John Martin, specialist in dit genre. Dit werk staat gereproduceerd in het boek La Peinture anglaise van Ernest Chesneau, waaruit Ensor heeft gekopieerd. De ingewikkelde perspectieven en lichteffecten in de prent doen ook denken aan werken van Giovanni Battista Piranesi en James Turner.
Lees minder