Als edelman werd deze Gentse bloemen- en dierenschilder niet in de schildersgilde opgenomen. Voor zijn techniek was deze liefhebber schatplichtig aan Jan Fijt, die na een reis door Italië in het Vlaamse stilleven een warmer aardenkleurig palet introduceerde, evenals een krachtig impasto en sterke lichtdonker contrasten. Deze Italianiserende manier van werken werd in de tweede helft van de zeventiende eeuw…
Lees meer
Als edelman werd deze Gentse bloemen- en dierenschilder niet in de schildersgilde opgenomen. Voor zijn techniek was deze liefhebber schatplichtig aan Jan Fijt, die na een reis door Italië in het Vlaamse stilleven een warmer aardenkleurig palet introduceerde, evenals een krachtig impasto en sterke lichtdonker contrasten. Deze Italianiserende manier van werken werd in de tweede helft van de zeventiende eeuw in Vlaanderen de dominante stijl. Gelegen op een rots aan de voet van een donker landschap herkennen we in dit stilleven onder andere perziken, druiven, granaatappelen, kweeperen en pruimen. In deze compositie is de penseelvoering van Frans Van Cuyck meer getemperd dan bij Fijt. Dit brengt hem, ondanks de gladdere, eerder conservatieve afwerking, dichter bij Peter Boel.
Lees minder