Deze Gentse beeldhouwer, die zijn vorming aan de plaatselijke Academie voor Schone Kunsten geniet, zal zijn hele leven aan zijn stad verknocht blijven. Hij is een schoolvoorbeeld van de bourgeois kunstenaar die op classicistische manier weinig derangerende, maar ook weinig vernieuwende onderwerpen behandelt. Hij specialiseert zich in borstbeelden en jonge vrouwen, zoals De Gevangene of De Verdrukte, die tot de…
Lees meer
Deze Gentse beeldhouwer, die zijn vorming aan de plaatselijke Academie voor Schone Kunsten geniet, zal zijn hele leven aan zijn stad verknocht blijven. Hij is een schoolvoorbeeld van de bourgeois kunstenaar die op classicistische manier weinig derangerende, maar ook weinig vernieuwende onderwerpen behandelt. Hij specialiseert zich in borstbeelden en jonge vrouwen, zoals De Gevangene of De Verdrukte, die tot de collectie van het MSKG behoren. De gevangen vrouw werd in 1891 op de Salon van Antwerpen voorgesteld en oogstte veel succes zowel bij het publiek als de kritiek. Enkel het koord dat losjes rond de polsen is gewikkeld verwijst naar de titel van het werk. De jonge vrouw, blootsvoets en gekleed in een tijdloze jurk, symboliseert veeleer een gemoedstoestand dan een historisch moment. Deze aimabele voorstelling wordt niettemin gekenmerkt door een gevoelige weergave van de droefgeestige gelaatstrekken en het spel van de gedrapeerde stof.
Lees minder