Twee academische prenten verlijmd op een steunkarton. Op de recto zijde staan studies van gezichten. Het gaat om krijtlithografieën van Joséphine Ducollet, circa 1846-1876 (werkzame periode). De prent toont twee gezichten. Links staat een voorbereidende lijntekening en rechts een meer uitgewerkte tekening. Het is onduidelijk uit welke reeks deze prent afkomstig uit. Mogelijks is de blinddrukstempel linksonder van de uitgeverij…
Lees meer
Twee academische prenten verlijmd op een steunkarton. Op de recto zijde staan studies van gezichten. Het gaat om krijtlithografieën van Joséphine Ducollet, circa 1846-1876 (werkzame periode). De prent toont twee gezichten. Links staat een voorbereidende lijntekening en rechts een meer uitgewerkte tekening. Het is onduidelijk uit welke reeks deze prent afkomstig uit. Mogelijks is de blinddrukstempel linksonder van de uitgeverij en drukkerij Monrocq Frères. Deze prent van Ducollet diende vermoedelijk als lesmateriaal in de Academie Brugge in de klassen naar prenten voor beginnende tekenaars.
Op de verso zijde van het steunkarton is een andere prent verlijmd. Deze is afgesneden en grotendeels bedekt met het papier dat als achtergrond voor de prent van Ducollet werd gebruikt. Het gaat om de prent getiteld 'Jeune Hébreu' van Clerc, naar een tekening van Reverdin. Reverdin maakte zijn ontwerp naar een detail van een fresco van Bernardino Luini. De fresco "Christus in de Tempel" of "Christus onder artsen" bevindt zich in het "Santuario della Beata Vergine dei Miracoli" in Saronno, zoals ook het opschrift onderaan aangeeft. De prent is gegraveerd in crayonmanier. Mogelijks komt de gravure uit de reeks "Premiers Éléments du Dessin au Trait. Pour servir d'introduction au Cours complet d'Etudes pour la Figure", uitgegeven door Coindet in Londen (1830-1831).
Lees minder