Academische studie naar sculptuur van een dansende sater, getekend door Pierre Verlinde in 1820. Verlinde was toen leerling in de klas naar plaaster aan de Academie Brugge. Voor de wedstrijd om prijs tekende hij twee studies (zie ook 0016.GRO0168.II) waarmee hij de tweede prijs behaalde. Joseph Maes werd primus (0022.GRO0439.II). Een sater is voluit en in driekwart naar rechts weergegeven…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur van een dansende sater, getekend door Pierre Verlinde in 1820. Verlinde was toen leerling in de klas naar plaaster aan de Academie Brugge. Voor de wedstrijd om prijs tekende hij twee studies (zie ook 0016.GRO0168.II) waarmee hij de tweede prijs behaalde. Joseph Maes werd primus (0022.GRO0439.II). Een sater is voluit en in driekwart naar rechts weergegeven. Hij is in actie vastgelegd, voorovergebogen met het gezicht naar de grond toe. Hij beweegt beide armen en houdt daarbij de crotala in zijn handen (soort cymbalen). Zijn rechterbeen is geplooid en zijn voet staat iets hoger. Met zijn rechtervoet bedient hij een scabellum of kroupezeion (slaginstrument aan een sandaal). Verlinde maakte deze studie in zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. Wellicht tekende hij naar een plaasteren kopie van het Romeinse standbeeld van 'de dansende sater' of 'kroupezeion' (Uffizi, Florence). De verschillende aantekeningen duiden op zijn wedstrijddeelname. Op het etiket staat zijn toegewezen tekenletter 'L'. Daarboven is de academiestempel te zien met een gedateerde handtekening van directeur Ducq. Dat Verlinde tweede werd, noteerde men linksonder. Nadien werden ook zijn naam en afkomst (Sint-Winoksbergen), en het wedstrijdjaar samen genoteerd.
Lees minder