Academische studie naar prent van een jonge vrouw, getekend door Carolus Loys in 1824. Loys was toen leerling aan de Academie Brugge in de tweede klas naar prenten, ook wel 'groote kop' genoemd. Met deze studie werd hij primus van zijn klas bij de wedstrijd om prijs. Een jonge vrouw is tot aan de borst getekend, frontaal met het gezicht…
Lees meer
Academische studie naar prent van een jonge vrouw, getekend door Carolus Loys in 1824. Loys was toen leerling aan de Academie Brugge in de tweede klas naar prenten, ook wel 'groote kop' genoemd. Met deze studie werd hij primus van zijn klas bij de wedstrijd om prijs. Een jonge vrouw is tot aan de borst getekend, frontaal met het gezicht in driekwart naar links. Ze heeft een gevlochten kapsel en draagt een fijne bladerkrans in het haar. Ze kijkt de toeschouwer aan. Loys tekende deze studie naar een nog onbekende prent, gemaakt naar het schilderij 'een portret van een vrouw' van Sebastiano del Piombo. Verschillende achttiende-eeuwse prenten naar dit schilderij, vermelden een foutieve toeschrijving aan Rafaël en bevatten daarom de titel 'La Fornarina'. Wellicht geloofde men aan de academie ook dat hun prent naar een schilderij van Rafaël refereerde. Loys tekende deze studie in zwart krijt of houtskool. De bladranden zijn rondom bijgesneden, waardoor ook de aantekeningen die op zijn wedstrijddeelname wijzen, deels zijn afgesneden. Linksboven staat de academiestempel met handtekening van directeur Ducq. Daarnaast is een restant te zien van het etiket waarop de toegewezen tekenletter van Loys stond. Dat hij eerste werd, noteerde men met een 'j' (of 1). Nadien werden zijn naam en afkomst, en het wedstrijdjaar rechtsonder opgeschreven. De tekening is verlijmd in een album met verschillende wedstrijdtekeningen naar prent die genummerd werden (cf. aantekening rechtsonder).
Lees minder