Dit schilderij is een vrije kopie van 1622 naar het “Veelluik met de legende van de heilige Godelieve” van een anonieme Brugse meester uit de 15de eeuw (New York, The Metropolitan Museum of Art). De voorstelling is door een decoratieve, met zwart op goud geschilderde arcade in vijf taferelen ingedeeld. Het oorspronkelijke Godelieve-veelluik telt zeven taferelen: het ouderlijk huis, het…
Lees meer
Dit schilderij is een vrije kopie van 1622 naar het “Veelluik met de legende van de heilige Godelieve” van een anonieme Brugse meester uit de 15de eeuw (New York, The Metropolitan Museum of Art). De voorstelling is door een decoratieve, met zwart op goud geschilderde arcade in vijf taferelen ingedeeld. Het oorspronkelijke Godelieve-veelluik telt zeven taferelen: het ouderlijk huis, het mirakel van de houtspaanders, het mirakel van het feestmaal, het huwelijk van Godelieve met Bertolf, heer van Gistel, het kraaienwonder, de moord op Godelieve, en de heilige op haar sterfbed en de wonderen na haar dood. Het eerste en laatste tafereel werden in de kopie, respectievelijk links in het eerste vak en rechts in het vijfde vak, telkens in de achtergrond verwerkt. Merkwaardig in deze kopie is de aanpassing van het huwelijkskleed aan de mode van de vroege 17de eeuw, terwijl alle andere figuren de oorspronkelijke laat-middeleeuwse kledij behielden. Op de zwikken van de middelste arcade komt tweemaal het wapenschild van de heren van Gistel voor.
Lees minder