Mater Dolorosa en Man van Smarten

Auteursrechtelijke bescherming niet bepaald

Kunstenaar(s) / maker(s)

anoniem (zilversmid)
,
Simon Marmion

Datering

circa 1476 - circa 1500

Periode

15de eeuw

Collectie

Musea Brugge
Mater Dolorosa is weergegeven volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. Op het andere paneel zien we de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de…
Lees meer
Mater Dolorosa is weergegeven volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. Op het andere paneel zien we de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de veertiende eeuw. De compositie van de twee beelden als devotie-diptiek is vermoedelijk overgenomen van een model van Simon Marmion. De originele lijsten vertonen geen sporen van scharnieren, dus het is niet zeker of de panelen ooit een diptiek vormden. De panelen zijn afkomstig uit Brussel, wat afgeleid kan worden uit de aanwezigheid van het merkteken met passer en de zwaluwstaartverbindingen.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.