Mater Dolorosa is weergegeven volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. Op het andere paneel zien we de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de…
Lees meer
Mater Dolorosa is weergegeven volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. Op het andere paneel zien we de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de veertiende eeuw. De compositie van de twee beelden als devotie-diptiek is vermoedelijk overgenomen van een model van Simon Marmion. De originele lijsten vertonen geen sporen van scharnieren, dus het is niet zeker of de panelen ooit een diptiek vormden. De panelen zijn afkomstig uit Brussel, wat afgeleid kan worden uit de aanwezigheid van het merkteken met passer en de zwaluwstaartverbindingen.
Lees minder