Maria reikt het Jezuskind een bloementuil aan, terwijl hij met de andere hand met een halsbandparkiet speelt. Links van de troon staat de heilige Donatianus van Reims, patroonheilige van de Brugse Sint-Donaaskerk, waarvoor het paneel was bestemd. Hij draagt een processiekruis en zijn gebruikelijke attribuut, het wiel met vijf brandende kaarsen. De bisschop draagt een mijter en een blauwe koorkap…
Lees meer
Maria reikt het Jezuskind een bloementuil aan, terwijl hij met de andere hand met een halsbandparkiet speelt. Links van de troon staat de heilige Donatianus van Reims, patroonheilige van de Brugse Sint-Donaaskerk, waarvoor het paneel was bestemd. Hij draagt een processiekruis en zijn gebruikelijke attribuut, het wiel met vijf brandende kaarsen. De bisschop draagt een mijter en een blauwe koorkap waarvan het borduurwerk versierd is met de twaalf apostelen. Rechts van de troon staat de heilige Joris, in volle wapenuitrusting en met de wimpel waarop zijn wapen voorkomt. Met zijn linkerhand beveelt hij kanunnik Joris van der Paele aan bij Maria en het Jezuskind, terwijl hij met een eerbiedig gebaar zijn helm afneemt. In zijn helm worden de Madonnafiguur en een venster verschillende keren weerspiegeld. Het schild op zijn rug reflecteert het beeld van een staande man met rode hoed en een donkerblauwe mantel, die de schilder zelf zou kunnen voorstellen. Rechts van de troon knielt de opdrachtgever. De bejaarde en zieke kanunnik draagt een wit koorhemd en een koorpels aan zijn linkerarm. In de handen houdt hij een geopende brevier en zijn bril. Het tafereel speelt zich af in het koor van een romaanse kerk. De kapitelen van de muurpijlers en het figuratief beeldhouwwerk van de troon stellen taferelen uit het Oude Testament voor, en prefigureren de offerdood van Christus.
Lees minder