Mater Purissima

Auteursrechtelijke bescherming niet bepaald

Kunstenaar / maker

Edmond van Hove

Datering

circa 1853 - circa 1912

Periodes

19de eeuw, 20ste eeuw

Collectie

Musea Brugge
De maagd zit met het Jezuskind op haar schoot in een rijkelijk versierd interieur met achteraan een doorkijk naar een dorpslandschap. Rechts prijken drie witte lelies, als symbool van Maria’s maagdelijkheid. In de linkerbenedenhoek rust een roze roos op een boek (de Bijbel?). Waarschijnlijk verwijst deze bloem naar de Passie die het Jezuskind op het einde van zijn leven zal…
Lees meer
De maagd zit met het Jezuskind op haar schoot in een rijkelijk versierd interieur met achteraan een doorkijk naar een dorpslandschap. Rechts prijken drie witte lelies, als symbool van Maria’s maagdelijkheid. In de linkerbenedenhoek rust een roze roos op een boek (de Bijbel?). Waarschijnlijk verwijst deze bloem naar de Passie die het Jezuskind op het einde van zijn leven zal moeten doorstaan. Edmond Van Hove heeft zijn Mater Purissima voorgesteld in een voor hem bekend decor. De twee zuilen aan de linkerkant kunnen immers geïdentificeerd worden met deze van de inkomsthal in zijn Antwerps huis. In deze zijruimte herkennen we een engel (van de annunciatie?) die met zijn rechterhand een witte lelie in een blauwe vaas steekt.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.