Toen dit doek in 1898 aan de stad Brugge gelegateerd werd, verduidelijkte de eigenaar dat dit het portret was van zijn vader, Philippe Jacques Van Houtte (Brugge, 1784–1856). Hij werd door de Brugse schilder Joseph Denis Odevaere voorgesteld op 28-jarige leeftijd terwijl hij met houtskool een naakt op een blad papier tekende. Tot voor kort konden geen verdere gegevens meegedeeld…
Lees meer
Toen dit doek in 1898 aan de stad Brugge gelegateerd werd, verduidelijkte de eigenaar dat dit het portret was van zijn vader, Philippe Jacques Van Houtte (Brugge, 1784–1856). Hij werd door de Brugse schilder Joseph Denis Odevaere voorgesteld op 28-jarige leeftijd terwijl hij met houtskool een naakt op een blad papier tekende. Tot voor kort konden geen verdere gegevens meegedeeld worden over de kunstenaarscarrière van de geportretteerde. Recent onderzoek heeft evenwel aangetoond dat hij in 1806 leerde tekenen ‘naar de figuur’ en in 1807–1808 naar het plaasteren beeld. Het jaar dat zijn portret geschilderd werd, leerde hij naar levend model tekenen en schreef hij zich in voor een wedstrijd die door de Brugse academie georganiseerd werd. Jammer genoeg kunnen voorlopig slechts één schilderij in het Bisschoppelijk Seminarie te Brugge en één tekening in het Brugse Steinmetzkabinet aan hem worden toegeschreven. Wel weten we dat hij ook eigenaar was van een vermeldenswaardig ‘schilderijen-cabinet’ dat werken bevatte van enkele Brugse neoclassicistische schilders zoals Suvée, Odevaere en Ducq.
Lees minder