Madonna

Auteursrechtelijke bescherming niet bepaald

Kunstenaar / maker

anoniem (steenhouwer)

Datering

circa 1581 - circa 1600

Periode

16de eeuw

Collectie

Musea Brugge
Maria die door haar zoon wordt omhelst terwijl hij op haar schoot staat, is een veel voorkomend motief in de zestiende eeuw. De compositie, die van oorsprong Maria ten voeten uit toonde, heeft haar oorsprong in het atelier van Rogier van der Weyden. In de zestiende eeuw werd de compositie gewijzigd door Maria tot haar taille weer te geven. Kleine…
Lees meer
Maria die door haar zoon wordt omhelst terwijl hij op haar schoot staat, is een veel voorkomend motief in de zestiende eeuw. De compositie, die van oorsprong Maria ten voeten uit toonde, heeft haar oorsprong in het atelier van Rogier van der Weyden. In de zestiende eeuw werd de compositie gewijzigd door Maria tot haar taille weer te geven. Kleine verschillen binnen dit type zitten in de uitbeelding van de achtergrond. De ene keer is de achtergrond effen terwijl de andere keer voor een achtergrond met bloemen wordt gekozen. Dat het thema veelvuldig is herhaald, blijkt ook uit dit schilderij. De anonieme kunstenaar heeft het motief met weinig inspiratie uitgewerkt. De figuren, de kleding en de achtergrond zijn op een schematische manier weergegeven. Het motief bleef tot in de zeventiende eeuw populair en er zijn nu nog circa zeventig werken bekend met dezelfde compositie. Twee van die werken, één van een Anonieme Brugse meester en één van Ambrosius Benson bevinden zich eveneens in het Groeningemuseum
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.