Het mogelijk onafgewerkte schilderij dateert van korte tijd na Van de Woestynes terugkeer uit Engeland in de zomer van 1919. We zien het echtpaar met tussen hen in hun zoon David die in Wales was geboren. Links staan Maria, de oudste dochter, en Maxime. Tussen beide groepen lopen de tweelingzussen Elisabeth en Béatrice hand in hand. Het is niet zeker of het tafereel de werkelijkheid weerspiegelt van het 'Rozenhuis' in Waregem, waar de kunstenaar in de zomer van 1919 zijn intrek nam. Niettemin is het duidelijk dat rechts het 'Rozenhuis' bedoeld wordt, terwijl de Belgische vlag onderstreept dat de scène zich in het thuisland afspeelt. Stilistisch onderscheidt het schilderij zich door een fel kleurenpalet en een uitgesproken naïeve uitwerking die een verwantschap oproepen met de realisaties van de Franse kunstenaar Henri Rousseau (1844-1910), die Van de Woestyne in een van zijn brieven als 'mijn vriend' vermeldt (Gustave Van de Woestyne aan Jacob de Graaff, 14 juni 1919). De frisse eenvoud van het werk schijnt het begin van een nieuwe levensfase in een onbekende paradijselijke omgeving te symboliseren.
Sinds decennia is de kunstenaar Gustave Van de Woestyne verbonden met MSK Gent. Reeds in 1913 verwierf het museum het Portret van Prudence De Schepper (1910), de echtgenote van de kunstenaar. In de loop van de 20e eeuw werden daar schilderijen aan toegevoegd als Boer (of Avond), 1910, Boerinnetje (1913), Gastvrijheid voor vreemdelingen (1920), Christus in de woestijn (1939), en – in 1991 – Fuga (1925). Op die manier bezat het museum bij het begin van de 21e eeuw hoofdwerken uit de meest betekenisvolle fases van de carrière van de kunstenaar.
Na 2000 ging veel aandacht naar Van de Woestynes grafische oeuvre, waarbij onder meer voorbereidende tekeningen voor Streuvels’ hertaling van het Middelnederlandse epos Van den vos Reynaerde werden aangekocht, naast de portrettekening die Gustave maakte van zijn broer, de dichter-schrijver-criticus Karel van de Woestijne (1910).
Lees meer over de nieuwe aanwinst ‘Familie in de tuin’ (ca. 1919) van Gustave Van de Woestyne op de website van MSK Gent.