Honoré d’O is een kunstenaar die sinds eind jaren tachtig, begin jaren negentig op geheel eigenzinnige manier naar de werkelijkheid kijkt en die vanuit zijn eigen blik vertaalt naar sculpturen, installaties en ruimtelijke gedachten. Hij toonde zijn werk op tal van internationale fora voor hedendaagse kunst, waaronder Venetië en Sao Paulo. In 1992 toonde Honoré d’O in het Gewad in…
Lees meer
Honoré d’O is een kunstenaar die sinds eind jaren tachtig, begin jaren negentig op geheel eigenzinnige manier naar de werkelijkheid kijkt en die vanuit zijn eigen blik vertaalt naar sculpturen, installaties en ruimtelijke gedachten. Hij toonde zijn werk op tal van internationale fora voor hedendaagse kunst, waaronder Venetië en Sao Paulo. In 1992 toonde Honoré d’O in het Gewad in Gent een ensemble van acht axioma’s en drie toepassingen. Deze axioma’s – Architectuur, Filosofie, Psychologie, Sociologie, Recht, Wetenschap, Kunst/Poëzie, Fake News – fungeren als de wet, als de bindende grondregel van de kunst waaraan het werk van Honoré d’O moet beantwoorden. De axioma’s zijn een mijlpaal en het grote kantelpunt tussen de eerste periode van Honoré d’O (schilderijen, collages, straatperformances,…) en een tweede periode met de focus op het beeld van de geest, met polystyreen als antimaterie, de hyperlichte en fragiele drager van een noodzakelijke mentale tegenhanger van het materiële belang. Het is dit kantelpunt, het conceptuele geheel, dat hier als ensemble wordt aangekocht en daarmee een sterke aanvulling vormt op wat er in de Vlaamse musea nadien werd verzameld. De acht axioma’s zijn replica’s uit 2016, de drie toepassingen zijn de originelen uit 1992.
Lees minder