Transistormeisje

© SABAM Belgium 2022 - http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/

Kunstenaar / maker

Jacques Verduyn

Datering

1974

Periode

20ste eeuw
Om zijn hyperrealistische beelden zo levensecht mogelijk te maken, werkt Jacques Verduyn met afgietsels van de lichamen van zijn modellen. Het detailrealisme dat hij op die manier kan bereiken, wordt nog versterkt door de sculpturen te voorzien van natuurgetrouwe kapsels en kledij, en door een gecreëerde context van reële objecten. Als toeschouwer krijgt men de illusie van de werkelijkheid, maar…
Lees meer
Om zijn hyperrealistische beelden zo levensecht mogelijk te maken, werkt Jacques Verduyn met afgietsels van de lichamen van zijn modellen. Het detailrealisme dat hij op die manier kan bereiken, wordt nog versterkt door de sculpturen te voorzien van natuurgetrouwe kapsels en kledij, en door een gecreëerde context van reële objecten. Als toeschouwer krijgt men de illusie van de werkelijkheid, maar wanneer men zich de kunstmatigheid van de beelden realiseert, wordt de kritiek op de opgelegde modetrends (in dit geval deze uit de jaren 1960), de consumptiemaatschappij en de toenemende anonimiteit van het individu duidelijk. Het hyperrealisme van Verduyn evolueert geleidelijk naar een toenemend streven naar schoonheid in zijn kunst.
Lees minder

Meer over dit werk

Kenmerken
Kunstenaar / maker Jacques Verduyn RKD Wikidata
Type installatie
Categorie installaties
Materiaal
mixed media (beschilderd polyester, ready mades)
Afmetingen 110 x 135 x 156 cm (hxbxd)
Locatie In depot
Objectnummer K000566
Beschrijving
Onderwerp persoon
Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.