Henri Leys werd in het midden van de 19de eeuw beschouwd als België's meest vooraanstaande kunstenaar. Rond 1851 nam hij een opzettelijk archaïserende stijl aan, onder meer als gevolg van een bezoek aan Duitsland. Dit tafereel speelt zich af in het Antwerpen van de kunstenaar, herkenbaar aan de beroemde kerktoren in de verte. Tussen 1520 en 1550 vaardigde Karel V…
Lees meer
Henri Leys werd in het midden van de 19de eeuw beschouwd als België's meest vooraanstaande kunstenaar. Rond 1851 nam hij een opzettelijk archaïserende stijl aan, onder meer als gevolg van een bezoek aan Duitsland. Dit tafereel speelt zich af in het Antwerpen van de kunstenaar, herkenbaar aan de beroemde kerktoren in de verte. Tussen 1520 en 1550 vaardigde Karel V, keizer van het Heilige Roomse Rijk, 11 edicten uit waardoor het praktiseren van het protestantisme een misdaad werd waarop de doodstraf stond. Antwerpen was een belangrijk centrum van onderwijs en financiën dat veel buitenlanders aantrok, vooral Joden en protestanten. De prent is verwant met het gelijknamige schilderij in The Walters Art Museum (inv. 37.123).
Lees minder