De vermenigvuldiging van de vissen

Public Domain

Kunstenaar / maker

James Ensor (etser)

Datering

1891

Periode

19de eeuw
De Christusthematiek heeft een prominente plaats in Ensors picturale en grafische oeuvre. In de jaren 1890 krijgt zijn werk een opvallende satirische inhoud en maakt de kunstenaar meer en meer gebruik van lineaire arabesken. Dergelijke massataferelen, bevolkt door groteske figuren, keren herhaaldelijk terug in schilderijen, tekeningen en prenten. Opmerkelijk is dat Ensor het thema transponeerde naar zijn eigen tijd, met…
Lees meer
De Christusthematiek heeft een prominente plaats in Ensors picturale en grafische oeuvre. In de jaren 1890 krijgt zijn werk een opvallende satirische inhoud en maakt de kunstenaar meer en meer gebruik van lineaire arabesken. Dergelijke massataferelen, bevolkt door groteske figuren, keren herhaaldelijk terug in schilderijen, tekeningen en prenten. Opmerkelijk is dat Ensor het thema transponeerde naar zijn eigen tijd, met de voorstelling van een fanfarestoet van volkse mensen, carnavalsfiguren, gendarmen, enz. Achter de Christusfiguur slagen gezette, nors kijkende burgers het volksvertier gade. De opschriften op de vaandels, “Fanfares doctrinaires. Toujours réussis” en “Alimentation doctrinaire”, illustreren de burgerlijke neerbuigendheid. De prent is, op enkele details na, volledig gebaseerd op de gelijknamige krijttekening uit 1891 (Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. 2739).
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.