In maart 1899 werd James Ensor, samen met Edmond Verstraeten, met een expositie van zijn etsen gehuldigd in de Cercle Artistique et Littéraire in Brussel. Naar aanleiding van deze tentoonstelling schreef Ensors vriend Eugène Demolder een artikel in La Revue des beaux-arts et des lettres, waarin de prent voor het eerst werd gepubliceerd. Door middel van deze prent hoopte Ensor…
Lees meer
In maart 1899 werd James Ensor, samen met Edmond Verstraeten, met een expositie van zijn etsen gehuldigd in de Cercle Artistique et Littéraire in Brussel. Naar aanleiding van deze tentoonstelling schreef Ensors vriend Eugène Demolder een artikel in La Revue des beaux-arts et des lettres, waarin de prent voor het eerst werd gepubliceerd. Door middel van deze prent hoopte Ensor zijn meesterwerk “De intrede van Christus in Brussel in 1889” (Malibu, The J. Paul Getty Museum) bij een breder publiek te introduceren. De prent is een vrij nauwkeurige kopie van het schilderij. Het grote spandoek met het opschrift Vive la sociale ontbreekt even wel. In de massa bemerkt men echter meer opschriften dan op het schilderij het geval is. De meeste daarvan werden overgenomen van de grote tekening “De intrede van Christus in Jeruzalem” (inv. 1963-E).
Lees minder