De intrede van Christus in Brussel

Public Domain

Kunstenaar / maker

James Ensor (etser)

Datering

1898

Periode

19de eeuw
In maart 1899 werd James Ensor, samen met Edmond Verstraeten, met een expositie van zijn etsen gehuldigd in de Cercle Artistique et Littéraire in Brussel. Naar aanleiding van deze tentoonstelling schreef Ensors vriend Eugène Demolder een artikel in La Revue des beaux-arts et des lettres, waarin de prent voor het eerst werd gepubliceerd. Door middel van deze prent hoopte Ensor…
Lees meer
In maart 1899 werd James Ensor, samen met Edmond Verstraeten, met een expositie van zijn etsen gehuldigd in de Cercle Artistique et Littéraire in Brussel. Naar aanleiding van deze tentoonstelling schreef Ensors vriend Eugène Demolder een artikel in La Revue des beaux-arts et des lettres, waarin de prent voor het eerst werd gepubliceerd. Door middel van deze prent hoopte Ensor zijn meesterwerk “De intrede van Christus in Brussel in 1889” (Malibu, The J. Paul Getty Museum) bij een breder publiek te introduceren. De prent is een vrij nauwkeurige kopie van het schilderij. Het grote spandoek met het opschrift Vive la sociale ontbreekt even wel. In de massa bemerkt men echter meer opschriften dan op het schilderij het geval is. De meeste daarvan werden overgenomen van de grote tekening “De intrede van Christus in Jeruzalem” (inv. 1963-E).
Lees minder

Meer over dit werk

Kenmerken
Kunstenaar / maker James Ensor VIAF RKD Wikidata
Type ets AAT
Categorie prenten AAT
Materiaal
ets op papier (1ste staat)
papier AAT
Afmetingen 248 x 355 mm
Locatie In depot
Objectnummer 1998-B-114-1

Schrijf je in voor de kunst- en erfgoednieuwsbrief van vlaamsekunstcollectie.be en artinflanders.be

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.