De twee tekeningen van de Moulin Rouge en de Place Pigalle (inv. 1968-AE-8 & -9) zijn voorstudies voor de achtergrond van het beroemde schilderij De Spanjaard in Parijs in de collectie van het Museum voor Schone Kunsten. Van Evenepoel zijn talrijke tekeningen bewaard gebleven. Niet alleen spreekt uit zijn gehele oeuvre een grote voorkeur voor een louter lijnenspel, hij was…
Lees meer
De twee tekeningen van de Moulin Rouge en de Place Pigalle (inv. 1968-AE-8 & -9) zijn voorstudies voor de achtergrond van het beroemde schilderij De Spanjaard in Parijs in de collectie van het Museum voor Schone Kunsten. Van Evenepoel zijn talrijke tekeningen bewaard gebleven. Niet alleen spreekt uit zijn gehele oeuvre een grote voorkeur voor een louter lijnenspel, hij was bovendien, door zijn opleidingen architectuurtekenen en decoratie een bijzonder begenadigd tekenaar. Opvallend is wel dat hij - op enkele pentekeningen en pastels na - weinig volledig uitgewerkte tekeningen maakte. Schilderkunst was voor Evenepoel het medium par excellence en zijn tekeningen zijn doorgaans voorbereidende studies voor zijn geschilderde werk. Kenmerkend is de grote eenvoud van techniek en compositie. Hij bleef trouw aan het adagium van zijn leermeester Gustave Moreau dat de eenvoud van tekening de basis is van elke echte grote stijl. Ook in deze twee tekeningen zijn die karakteristieke elementen terug te vinden. Beide zijn heel vlot en met zelfzekere hand gemaakt. Hoewel er op allebei kleuraanduidingen staan die vermoedelijk refereren aan het schilderij lijken ze naar het leven getekend te zijn en weerspiegelen ze op een eenvoudige manier het mondaine Parijs van het einde van de negentiende eeuw. Interessant is de vergelijking van de tekening van de Moulin Rouge met de olieverfschets met hetzelfde onderwerp in de collectie van het museum (inv. 1949-C). De scherpe, nauwkeurige lijnen hebben plaats gemaakt voor brede, nerveuzere en expressieve toetsen.
Lees minder