Christelijke thema’s komen voor de Eerste Wereldoorlog in het werk van George Minne nauwelijks aan bod. In die periode koos de kunstenaar voor universele thema’s, waarbij hij voornamelijk de diepmenselijke emotie en expressie in zijn onderwerpen legt. Soms baseerde de kunstenaar zich wel op christelijke thema’s, bijvoorbeeld in Johannes de Doper. De grafische uitwerking en het golvend lijnenspel van dit…
Lees meer
Christelijke thema’s komen voor de Eerste Wereldoorlog in het werk van George Minne nauwelijks aan bod. In die periode koos de kunstenaar voor universele thema’s, waarbij hij voornamelijk de diepmenselijke emotie en expressie in zijn onderwerpen legt. Soms baseerde de kunstenaar zich wel op christelijke thema’s, bijvoorbeeld in Johannes de Doper. De grafische uitwerking en het golvend lijnenspel van dit beeld herinnert aan Biddende non en getuigt van een invloed van de art nouveau. Het beeld is uitgevoerd in gips en arduin, beide in het bezit van het museum. Voor de figuur van Johannes de Doper maakte Minne verschillende voorbereidende studies. Daarin zien we hoe de kunstenaar vanuit de geknielde Johannes de verschillende varianten van geknielde jongelingen ontwikkelt.
Lees minder