Met een reeks grote portretten van Leopold I kreeg de Gentse schilder Lieven De Winne ruime bekendheid. Adel en burgerij lieten zich graag door hem portretteren. Geleidelijk evolueerde het palet van de kunstenaar van een nauwkeurige tekenstijl naar een meer omfloerste vormgeving met een voorkeur voor warme kleuren en zachte contrasten tussen licht en donker. Met grote fijngevoeligheid en discretie…
Lees meer
Met een reeks grote portretten van Leopold I kreeg de Gentse schilder Lieven De Winne ruime bekendheid. Adel en burgerij lieten zich graag door hem portretteren. Geleidelijk evolueerde het palet van de kunstenaar van een nauwkeurige tekenstijl naar een meer omfloerste vormgeving met een voorkeur voor warme kleuren en zachte contrasten tussen licht en donker. Met grote fijngevoeligheid en discretie slaagde De Winne erin het psychologische eigenheid van de geportretteerde te vatten en weer te geven. Het museum bezit talrijke portretten van De Winne, waaronder dit portret van zijn vriend, de beeldhouwer Paul De Vigne. De Vigne beeldhouwt op zijn beurt een buste van De Winne Met zijn allegorische voorstelling Onsterfelijkheid uit 1881 brengt de beeldhouwer postuum een hommage aan de schilder. Auguste Rodin (1840-1917) toont zijn bijzondere waardering voor zijn Gentse vriend Paul de Vigne door een portretbuste van hem te maken.
Lees minder