In dit genretafereel geeft Théodore Canneel ons een geromantiseerd beeld van het intieme leven van de keize. Johanna van der Gheynst, dochter van een tapijtwever uit de omgeving van Oudenaarde, schonk in 1522 het leven aan een dochter, de latere Margaretha van Parma. Canneels werken zijn sober, hij had oog voor detail, maar zijn historisch realisme is, in tegenstelling tot…
Lees meer
In dit genretafereel geeft Théodore Canneel ons een geromantiseerd beeld van het intieme leven van de keize. Johanna van der Gheynst, dochter van een tapijtwever uit de omgeving van Oudenaarde, schonk in 1522 het leven aan een dochter, de latere Margaretha van Parma. Canneels werken zijn sober, hij had oog voor detail, maar zijn historisch realisme is, in tegenstelling tot dat van Henri Leys, altijd ondergeschikt aan het verhaal. Naast portretten, historiestukken en genretaferelen legde Canneel zich toe op de monumentale schilderkunst. Zo verzorgde hij de wandschilderingen in de Heilige Kerstkerk en in de Sint-Annakerk in Gent.
Lees minder