Academische studie naar sculptuur getekend door Louis Kint in 1847. Het gaat om een wedstrijdstudie voor het vierde concours om beste plaatsen aan de Academie Brugge in het schooljaar 1846-1847. Met 50 punten behaalde Kind een uitstekende score op een maximum van 60 (SAB, Academie, inv. nr. 53). Zijn studie werd na afloop van de wedstrijd in de klas tentoongesteld…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur getekend door Louis Kint in 1847. Het gaat om een wedstrijdstudie voor het vierde concours om beste plaatsen aan de Academie Brugge in het schooljaar 1846-1847. Met 50 punten behaalde Kind een uitstekende score op een maximum van 60 (SAB, Academie, inv. nr. 53). Zijn studie werd na afloop van de wedstrijd in de klas tentoongesteld als "Tableau van eer" (SAB, Academie, nr. 50). Er werd getekend naar een afgietsel van het beeldhouwwerk '"de Doornuittrekker" of "Spinario" (Capitolijnse Musea, Rome). Een naakte jongen is zittend op een rotsformatie afgebeeld. Hij zit voorovergebogen met zijn linkervoet op zijn rechterknie. Met precisie haalt hij een doorn uit de zool van zijn voet. Louis Kint tekende deze studie vanuit een driekwart perspectief, inclusief sokkel. De sculptuur zou een Romeinse pastiche zijn. Het lichaam in Hellenistische stijl werd gecombineerd met een hoofd in Archaïsche stijl, wat verklaart waarom het haar van de jongen onbewogen blijft, terwijl hij volledig voorovergebogen zit. Deze studie van Kint past binnen een traditie aan kopieën van het werk. Het alledaagse thema inspireerde veel kunstenaars, voornamelijk in de Renaissance: Brunelleschi integreerde het zelfs in zijn wedstrijdpaneel voor de deuren van het Baptisterium in Firenze.
Lees minder