Het tafereel is gesitueerd in een open ruïne met een aanpalende stal achteraan, waar Jozef het vuur aanwakkert. De compositie wordt gekenmerkt door een evenwichtige verdeling van de figuren aan weerszijden van de Madonna met Kind, zoals gebruikelijk in het begin van de 16de eeuw, vooral in Antwerpen. Het schilderij wordt dan ook meestal tot het zogenaamde Antwerpse maniërisme gerekend…
Lees meer
Het tafereel is gesitueerd in een open ruïne met een aanpalende stal achteraan, waar Jozef het vuur aanwakkert. De compositie wordt gekenmerkt door een evenwichtige verdeling van de figuren aan weerszijden van de Madonna met Kind, zoals gebruikelijk in het begin van de 16de eeuw, vooral in Antwerpen. Het schilderij wordt dan ook meestal tot het zogenaamde Antwerpse maniërisme gerekend. De minder theatrale houdingen en de meer ingetogen sfeer doen echter een andere oorsprong vermoeden. Deze aanbidding is het hoofdwerk van een onbekende kunstenaar die zijn noodnaam, Meester van de Brugse Aanbidding, aan dit schilderij ontleent. De penseelvoering van deze eersterangsmeester is haarfijn en transparant, wat soms aan Jan Provoost herinnert. Een eigen typische vormgeving van de handen met slank uitlopende vingers, maakt hem bijzonder herkenbaar.
Lees minder