Ook aan zijn Slagveld ligt een tekening met een gevechtsscène ten grondslag die aan Rafaël is toegeschreven. Rafaël maakte de tekening – die tegenwoordig op het Engelse landgoed Chatsworth wordt bewaard – als studie voor De slag bij de Milvische brug voor de Sala di Costantino in het Vaticaan. Daar is de voorstelling niet door Rafaël zelf, maar door Giulio Romano als fresco aangebracht.
In de slag bij de Milvische brug bij Rome overwon Constantijn de Grote zijn rivaal Maxentius, en daarmee kreeg hij de macht over het West-Romeinse Rijk in handen. Constantijn zou aan de vooravond van de slag een visioen hebben gehad waarin hij een kruis zag verschijnen met de boodschap dat hij onder dit teken zou overwinnen. Daarop beval hij zijn manschappen om een kruis op hun schilden aan te brengen. Constantijn behaalde inderdaad de overwinning en besloot christen te worden. Vanaf dat moment krijgt het christendom in Rome meer voet aan de grond. Constantijn is daarom een belangrijke figuur in de christelijke geschiedenis, die zich perfect leende voor de decoratie van het pauselijk paleis.
Deze tekst verscheen eerder in een extra nummer van Museumbulletin. Met dank aan de Vrienden van de Musea Brugge.
Ontdek ook de website van Musea Brugge en volg het museum via Facebook, Twitter en Instagram.
Grederick Hartt, ‘Raphael and Giulio Romano. With Notes on the Raphael School’, in The Art Bulletin, vol. 26 nr. 3 (1944), pp. 67-94; Paul Joannides, The drawings of Raphael. With a complete catalogue, Oxford 1983, p. 230; Philipp P. Fehl, ‘Raphael as a Historian. Poetry and Historical Accuracy in the Sala di Costantino’, in Artibus et Historiae, vol. 14 nr. 28 (1993), pp. 9-76