Simone Martini, Orsini Polyptiek, ca. 1333, collectie KMSKA

Vier kleine taferelen. In fonkelende kleuren. Badend in het goud. Deze meesterwerkjes van Simone Martini lijken wel juwelen. Ze maakten deel uit van een reisaltaar. De centrale panelen stellen de Calvarie en de Kruisafneming voor. Aan de binnenkant van de vleugels bevonden zich ook nog de Kruisdraging en de Graflegging. Die tintelen nu in het Louvre in Parijs en de Gemäldegalerie in Berlijn. Werd het altaar gesloten, verschenen de aartsengel Gabriël en Maria aan de buitenkant van deze luiken. Om één tafereel, de Annunciatie, te vormen.
Simone Martini, Orsini Polyptiek
Simone Martini, Orsini Polyptiek, ca. 1333, KMSKA, inv. 257-260, 28,5 cm x 82,1 cm, olieverf op paneel - CC0, beeld artinflanders.be, foto Hugo Maertens
Simone Martini, Kruisiging (Orsini Polyptiek)
Simone Martini, Kruisiging (Orsini Polyptiek), ca. 1333, KMSKA, olieverf op paneel - CC0, beeld artinflanders.be, foto Hugo Maertens
Simone Martini, Kruisafneming (Orsini Polyptiek)
Simone Martini, Kruisafneming (Orsini Polyptiek), ca. 1333, KMSKA, olieverf op paneel - CC0, beeld artinflanders.be, foto Hugo Maertens
Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.