Dit stilleven wemelt van de motieven die herinneren aan de sterfelijkheid van de mens. Ze zijn karakteristiek voor het vanitasstilleven, een genre dat in de 17e eeuw opgang maakte in de Nederlanden. Het weerspiegelt de toenemende verstedelijking van de samenleving, die gepaard ging met een toename van materiële bezittingen. De moraliserende boodschap in deze schilderijen is dat zulke persoonlijke rijkdommen vergankelijk zijn.
De prent is gemaakt in een bijzondere techniek die pas in de 17e eeuw werd uitgevonden: de mezzotint. Hierbij wordt de voorstelling niet opgebouwd uit lijnen, maar uit verschillende gradaties van grijstonen. Ze leent zich hierdoor uitstekend voor het reproduceren van schilderijen. Het was de favoriete techniek van Pieter Schenk, de maker van deze prent. Van Schenk kennen we voornamelijk reproductieprenten. Deze van oorsprong Duitse kunstenaar was zowel in Amsterdam als in Leipzig actief. Hij is vooral bekend als uitgever van portretten en topografische prentreeksen.
Ontdek ook de website van Musea Brugge en volg het museum via Facebook, Twitter en Instagram.
Deze tekst verscheen eerder in een extra nummer van Museumbulletin. Met dank aan de Vrienden van de Musea Brugge.
G.S. Keyes en K.G. Boon, Hollstein’s Dutch & Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts ca. 1450–1700, Amsterdam 1981, vol. 25, nr. 469.I/II