Pieter Pourbus’ naam en faam is vooral nauw verbonden met zijn werk als portretschilder. Het huwelijksportret van Jan van Eyewerve en Jacquemine Buuck is zijn vroegst gedateerde werk (1551) binnen dit genre. De pendanten vormen het artistieke hoogtepunt van de schilder en zijn het bekendste werk uit zijn gehele oeuvre. De voorstelling van het echtpaar volgt de traditie van de renaissance portretschilderkunst. Pourbus brengt in dit dubbelportret de ideale verschijningvorm en het individuele karakter van zijn modellen samen. Door de combinatie van deze twee aspecten ontwikkelde Pourbus een zeer eigen en treffende portretstijl. Meestal worden de personen voorgesteld tegen een vlakke en neutrale achtergrond. Bij Jan van Eyewerve en Jacquemine Buuck wordt dit doorbroken door een venster dat een zicht op Brugge biedt. Het nauwkeurig en herkenbaar uitgewerkt stadsgezicht loopt door over de twee panelen, die zo tot een eenheid met elkaar verbonden worden. Met zijn stijl – de monumentaliteit, de houding van de geportretteerden, de uiterst fijne afwerking en het formaat – beantwoordt Pourbus’ kunst volledig aan de behoefte en mentaliteit van de burgerij uit zijn tijd.