Pierre Alechinsky is een van de belangrijkste figuren van de Cobrabeweging in België. Deze artistieke werkgemeenschap verenigde Belgische, Nederlandse en Deense kunstenaars vanuit het verlangen om zich met kunst spontaan te uiten. Binnen de Cobrafilosofie is alles mogelijk, los van elke esthetische of formele norm moet alles geprobeerd worden. De Cobra- groep werd ontbonden in 1951, maar het is vooral na die datum dat Alechinsky zijn persoonlijke stijl zal ontwikkelen. Door papier of doek op de grond te leggen, zoals gebruikelijk in de oosterse kalligrafie, wint de kunstenaar aan bewegingsvrijheid. Met deze techniek ontwikkelt Alechinsky een eigen penseelschrift. Les trois jours is een zuiver voorbeeld van zijn spontane kronkelende handschrift. Alechinsky zelf spreekt over ‘mierengangen’. De lijnen en beweging in Les trois jours doen de aanwezigheid van verborgen organische vormen vermoeden. De kunstenaar heeft dan ook altijd geweigerd de strenge scheiding tussen abstractie en figuratie te aanvaarden. Vanaf 1958 duiken er steeds meer herkenbare elementen en fantastische wezens op in zijn werken. Les trois jours bevindt zich op het scharnierpunt in die ontwikkeling.