Het Dubbelportret van Gustave en Norine Van Hecke behoort tot een van de grootste werken die Léon Spilliaert ooit heeft gemaakt. We zien twee opvallende persoonlijkheden in kletterende kleuren samengebracht op een goedkoop kartonnen reclamebord. Hij gebruikte hiervoor gouache, waterverf en inkt. Spilliaert was niet de enige die dit opmerkelijke koppel portretteerde. In 1923 maakte Frits Van den Berghe een variant waarbij Norine op de schoot kruipt bij haar imposant geposteerde man. Wie was dit koppel?
Beiden van Gent afkomstig, leerden Paul-Gustave Van Hecke en Honorine Deschryver elkaar in volle oorlogstijd kennen. Van Hecke was op dat moment directeur van de Brusselse schouwburg La Bonbonnière en Norine werkte voor het modehuis Haute Couture. Paul-Gustave was een dandy. Hij had stijl en een goede smaak en was zich daar erg bewust van. Norine had zich als jong meisje opgewerkt tot kleermaakster en maakte naam met haar perfecte technieken en kennis van details. Samen richtten ze couturehuis Norine op. Het was op dat moment het enige huis in de Belgische modewereld dat een avant-gardepositie durfde in te nemen en niet louter uit was op het kopiëren van de Parijse modehuizen.
In juni 1920 richtten Paul-Gustave Van Hecke en zijn vriend André De Ridder de galerie Sélection op, mede dankzij de inkomsten van couturehuis Norine. Daaraan gekoppeld werd het gelijknamige tijdschrift gelanceerd. Ze wierpen zich op als vurige verdedigers van het Vlaams expressionisme. In mei 1920 vroeg André de Ridder aan Léon Spilliaert of die een aantal kunstwerken wilde toevertrouwen aan de galerie. Spilliaert werd aanzien als een voorloper van de expressionisten. Hij ging in op het voorstel en al in oktober 1920 kreeg de Oostendse kunstenaar een tentoonstelling in de galerie en werd zijn werk ook meermaals belicht in het tijdschrift. Toch kwam het nooit tot een hechte samenwerking. Van een ‘artistieke klik’ met de mannen van galerie Sélection was geen sprake. Léon Spilliaert was te zeer gesteld op zijn artistieke vrijheid en wou zich allerminst in een bepaalde artistieke hoek laten parkeren. Het dubbelportret oogt – mede door deze context – zeer cynisch. Gustave en Norine hebben nooit geposeerd voor de kunstenaar en toch lijkt het alsof Spilliaert het koppel ‘precies’ heeft weten te typeren, of toch op z’n minst een gewaagde voorstelling heeft gemaakt van de manier waarop het koppel bij de kunstenaar overkwam. Onverbloemd.
Ontdek de collectie van Mu.ZEE via de website van het museum en volg Mu.ZEE via Facebook, Twitter en Instagram.