Het werk van Kasper Bosmans bouwt steevast verder op kunsthistorische motieven, heraldiek, folkloristische anekdotes, legenden, rituelen en tradities. Agrarische praktijken en eeuwenoude verhalen vormen aanleidingen voor onderzoek dat de kunstenaar verricht alvorens een kunstwerk te creëren. Zijn onderzoek mondt zeer dikwijls uit in een poëtische vertaling. De collectie van Mu.ZEE beschikt over vijf werken van Bosmans.
Fox Whiskers #27 is het oudste werk binnen dit ensemble. Het is een uniek exemplaar uit een reeks van tachtig. Elk werk toont een rooster waarop een snorhaar van een vos werd geplakt. Bosmans’ ouders kregen van een bevriend jager een dode vos cadeau met aanvankelijk de intentie om het dier te laten opzetten. De wondermooie pels met zwarte vlammen fascineerde het hele gezin. Kasper Bosmans was in het bijzonder geïnspireerd door de intelligente manier waarop een vos communiceert en navigeert met behulp van zijn snorharen. Hij knipte de snorharen af en besloot elk haar door middel van een getekend rooster visueel te structureren en zo de verschillen in kaart te brengen. Het verzamelen en organiseren – overigens zeer typerend voor Bosmans oeuvre – vinden we ook in andere werken uit de collectie van Mu.ZEE terug.
In Appaloosa + Peau de Panthère brengt hij paarden met gevlekte huiden, Appaloosa, samen. In Europa waren dergelijke paarden zeer populair tot ongeveer de achttiende eeuw. Daarna werden ze verkocht en verscheept naar Noord-Amerika. De Native Americans geloofden dat de gevlekte huiden magische krachten hadden. In de jaren 1930 werden deze paarden beschreven in acht categorieën die we op het kunstwerk kunnen terugvinden. Daarnaast is een weergave van een middeleeuwse interpretatie van een luipaard te zien. In de middeleeuwen was men het er over eens dat een luipaard zeven kleuren had. Die heeft Bosmans ook afgebeeld.
Ook in het werk Kanarie (2x) toont de kunstenaar een kanarie geïnspireerd op de weergave ervan in een Duitse encyclopedie uit 1580. Opmerkelijk is dat de kanarie daar een kuifje heeft gekregen, waardoor het dier in onze ogen eerder een parkiet dan een kanarie is.
Het verhaal dat achter het werk Pearls and Waves schuilt, kent zijn oorsprong eveneens in Noord-Amerika. In het Metropolitan Museum of Art in New York ontdekte Bosmans een stuk van het meest voorkomende Cintamani-weefsel. Het Cintamani-motief is van oorsprong Boeddhistisch en bestaat uit drie ronde vormen met in elke cirkel drie ballen die de parels van de wijsheid symboliseren. Eromheen staan golven afgebeeld die verwijzen naar de pels van een tijger, van oudsher een symbool van macht. Via de zijderoute kwam het motief in het Midden-Oosten terecht. Het stuk dat Bosmans in New York vond, stuurde hij naar Nepal om het opnieuw te laten weven. Het resultaat is een vereenvoudigde versie van het origineel. Het doorgeven en toe-eigenen van deze motieven voegt verschillende lagen toe aan het origineel. Bosmans vraagt om het weefsel op te hangen tegen een zelfgekozen gekleurde achtergrond. Op die manier voegen we opnieuw iets toe aan de herkomst van het verhaal.
Toevoegingen deed Kasper Bosmans ook aan het werk van Paul Thek. Bosmans herinterpreteerde diens Dwarf Parade Table uit 1969 tot Thek’s Dwarf Parade Table Dog (Correct Version), het meest recente werk uit het ensemble in de Mu.ZEE-collectie. We zien een zwarte marmeren balk waarop een liggende hond is getekend. Zes eieren vormen de tepels van de hond. In een eerdere versie van deze sculptuur werkte de kunstenaar met citroenen. Op die manier krijgen we een combinatie van duurzame en vergankelijke materialen.
In de verschillende kunstwerken toont Bosmans ons een verborgen geheugen. Hij vertelt geschiedenissen die we te weinig kennen.
Tekst: Wendy Van Hoorde
Ontdek de collectie van Mu.ZEE via de website van het museum en volg Mu.ZEE via Facebook, Twitter en Instagram.