James Ensor is een meester in het schilderen met licht en het samenbrengen van parelmoeren kleuren die landschappen van zijn hand doen exploderen in kleurenpracht. Een sterk voorbeeld is Gezicht op Mariakerke, een olieverfschilderij op doek van 1901 waarin Ensor onze blik vasthoudt in de blauwe met roze en wit getinte luchtspiegelingen. De kunstenaar schilderde dit landschap met de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Duinenkerk naar een ets die hij reeds in 1887 had gemaakt. Het beeld van de werkelijkheid is met andere woorden gespiegeld, ook in het latere schilderij.
De ets staat meesterlijk dicht bij de natuur – een bijna tastbare aanwezigheid van de kunstenaar in het landschap. Ensor trok wel vaker de natuur in met een etsplaat, op zoek naar een boeiende weergave van het licht. De kleine nerveuze trekjes waarmee het werk is opgebouwd, lijkt als het ware de hand van de kunstenaar levendig te houden. In 1899 bracht het tijdschrift La Plume een speciaal nummer uit naar aanleiding van Ensors eerste internationale solotentoonstelling in Salon des Cent te Parijs. Tal van schrijvers en kunstcritici kropen in hun pen om het oeuvre van de Oostendse kunstenaar te bejubelen. De publicatie werd daarbij voorzien van een honderdtal illustraties, waaronder ook de ets van Groot Zicht op Mariakerke. Camille Mauclair, een Frans dichter, essayist en criticus, schreef het volgende: “Elles sont fraîches et vives comme un croquis au pastel, avec le rien de gravité durable que confèrent le burin et le métal. Le coin saisi de la sorte s’encadre tout naturellement avec l’aspect de la chose vue et l’agrément de la rapidité. Que l’on consulte ces suites d’impressions sur le village et les environs de Mariakerke, ou sur le port d’Ostende, on y trouvera les témoignages d’une maîtrise.”
Lees meer over James Ensor en zijn werk op jamesensor.vlaamsekunstcollectie.be. Ontdek zijn oeuvre ook in hoge resolutie op onze nieuwe website Arthub Ensor.
Ontdek de collectie van Mu.ZEE via de website van het museum en volg Mu.ZEE via Facebook, Twitter en Instagram.